Project: Nooit meer vrede? 2014 2015

             O  V  E  R  Z  I  C  H  T 

13 januari 2015:LOGO

Brussel 2015-01-13

Geachte directie
Beste projectverantwoordelijke

Proficiat!

Je dynamoPROJECT “Nooit meer vrede” 201411/047 is goedgekeurd!

Je ontvangt €1500 subsidie van CANON Cultuurcel!

SUCCES EN CREATIEVE GROETEN.
het dynamoTEAM

9 februari 2015

logoDit schooljaar werken we samen met Pol Coussement van Passerelle:

Passerelle is een cultuureducatieve vereniging die kinderen en jongeren stimuleert en begeleidt om zichzelf via dans en performance uit te drukken. Voor een aantal initiatieven is danservaring aangewezen, voor anderen hoeft het absoluut niet.

Het danseducatief aanbod van Passerelle bereikt jongeren zowel in de vrije tijd als in de schooltijd. De begeleiding gebeurt door dansers en choreografen uit het veld. Niet zozeer de techniek, maar vooral de manier waarop je jezelf met dans artistiek kan uitdrukken is van tel.

1 maart 2015: Pol Coussement gaat samen met de leerlingen van 5/6ws en 6hs (samen 25 leerlingen) het dansstuk ‘Nooit meer vrede?’ maken en inoefenen. 2b1a72fa-a780-11e2-8f7c-de4eb29d6347_originalHet wordt opgevoerd voor de hele school en geïnteresseerden op maandag 27 april 2015 om 14u in zaal City, het splinternieuw cultuurcentrum van Nieuwpoort.

De inoefenmomenten zullen er ook plaatsvinden op ma 20/4 (13u30-15u30), di 21/4 (9u-11u30), wo 22/4 (9u-11u), do 23/4 (13u30-15u30)  en ma 27/4 (9u-11u30).

9 maart 2015: Verwachtingen!

Kjell: Het gaat moeilijk worden, denk ik. We hebben ook maar een week om ons voor te bereiden. Ik kan niet dansen! De zaal is wel mooi en tof.
Franne: We gaan ons amuseren met Nieuwpoort Bad samen. Het optreden gaat waarschijnlijk spectaculair worden. Ik weet wel niet of ik heel goed kan dansen maar het wordt zeker tof!
Andres: We gaan veel moeten oefenen maar ik denk wel dat ik het zal kunnen.
Shalena: Ik vind het heel tof omdat het eens iets anders is dan kijken. Nu gaan we zelf iets creatiefs uitvoeren. Ook het voorbereiden in de zaal is mooi. We zijn precies sterren!

Stan

Stan

Kiara: We zijn een toffe groep dus zal het resultaat top zijn.
Stan: Zal Zaal City niet te groot zijn?
Xander: Cool!
Jelle: Van dansen krijg ik stress! Maar het gaat wel leuk worden.
Femke: Tof dat de hele school komt kijken.
Flor: Zaal City is best een coole zaal. Ik vind het nu al spannend!
Jericho: Het gaat ons zeker lukken!
Nena: Ik hoop dat ik na het optreden een betere danseres ben geworden.
Lamintha: Al mijn energie zal ik op het podium kunnen uitleven.

Sigrid: Liever dansen dan lessen volgen! Maar ik wil wel iets bijleren.

12 maart 2015: de dansers!

18 maart 2015: De leerlingen beginnen niet helemaal onvoorbereid aan dit dansavontuur.

+ Op 26 september kregen ze een workshop over dit onderwerp en op 29/9 bekeken ze de dansvoorstelling Rauw. Hier enkele reacties over de workshop.

+ Op 17 maart bekeken de leerlingen de dansvoorstelling La Maleta de Irati in CC Casino/Koksijde.

Uit de beide voorstellingen kregen de leerlingen ideeën voor hun eigen dansvoorstelling:

Femke: In onze voorstelling moeten grappige dingen komen. Ook met speciale geluiden, speciale kleren en op blote voeten.

IMG_3924Flor, Andres, Jelle en Kjell: We kunnen iets doen zoals die robot van koffers.

Nena: Ik zou in het dansen een beetje toneel doen. Zoals een pop of robot nadoen. Ik wil ook wel dat er dieren mee doen zoals een hond.

Stan: Met dozen of iets anders een soort muziekje maken.

Jericho: misschien met een dier omdat dat best tof is om ze te gebruiken.

Sigrid: Mimedans vind ik wel cool.

Imala: We kunnen ook regengeluiden nadoen.

Lamintha: We kunnen bewegingen doen zoals in een droom

Kiara: Ik zou er wel iets met dieren in stoppen, dat spreekt meteen aan.

19 maart 2015: Vandaag maakten we in de computerklas de affiches voor de voorstelling.Add subtitle text(1)

20 maart 2015: De Anne Frank Krant kwam vandaag aan in school. De Anne Frank Krant verschijnt jaarlijks in maart en heeft ieder jaar een ander thema. Het thema ‘waarom oorlog?’ staat centraal. In de Krant worden teksten afgewisseld met veel foto’s en verwerkingsopdrachten
hoofdbeeldExtra
Naast de Anne Frank Krant is er een ‘Extra’. Het levensverhaal van Anne Frank is een waardevolle ingang op de geschiedenis van de Jodenvervolging en de Tweede Wereldoorlog. Maar het blijft één verhaal en één perspectief. Met behulp van deze Extra werkvorm (in spelvorm) ontdekken leerlingen zes andere perspectieven. Op basis van concrete bronnen (teksten uit dagboeken, historische foto’s, afbeeldingen van objecten) komen zij steeds meer te weten over ‘hun’ personage. Daarnaast krijginganghuisen de leerlingen met behulp van de bronnen ook basiskennis over de belangrijkste gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.

 28 maart 2015: De affiche voor het toonmoment op 27 april is klaar.

Nooit meer vrede31 maart 2015: Zes kinderen in een oorlog! Op basis van concrete bronnen (teksten uit IMG_4575dagboeken, historische foto’s, afbeeldingen van objecten) komen de leerlingen steeds meer te weten over ‘hun’ personage. Daarnaast krijgen de leerlingen met behulp van de bronnen ook basiskennis over de belangrijkste gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.

Kiara: Anne Frank is een dappere meid. Ze heeft wel niet zo’n mooi leven gehad. We moeten inzien dat we vandaag redelijk verwend zijn. We moeten niet altijd meer en meer willen want de mensen in die tijd hadden ook niet veel.
Shalena: Mijn conclusie is dat als er oorlog is, je veel rare dingen kunt meemaken zoals: de dood of je familie kwijtspelen of hongersnood.

20 april 2015: D A G  1

Stan:  Vandaag hebben we voor het eerst geoefend voor de voorstelling van maandag aanstaande. We gingen eerst ‘knobbelen’. Het ‘knobbelen’ betekent dat je start in een kring en dat je bijvoorbeeld onder iemand zijn arm kruipt en die andere jongen stapt bijvoorbeeld over iemand zijn arm zonder elkaar los te laten.

Dan gingen we oefenen voor HOE HA! te roepen terwijl we marcheerden.

Ik vond het superleuk op onze eerste dag oefenen met Pol, de choreograaf.

Kjell:  Ik had er heel iets anders van verwacht: dat het puur dans ging zijn. Ik ben blij dat het niet zo is. 

21 april 2015: D A  G  2

Vandaag was het de tweede keer dat we naar de zaal City zijn geweest om te oefenen voor ons dansproject. Er waren veel nieuwe dingen die we dansten. Vandaag ging het al wat makkelijker. Pol toonde zelf hoe we het beter konden doen.

Het was vandaag megacool omdat er veel nieuwe dingen voor onze dansvoorstelling zijn bijgekomen.

Jelle

Het was een superdag! Nu kunnen we al wat meer. We komen steeds dichter bij de show en dat vind ik geweldig. 
Eerst in het begin dat meneer zei: we gaan een dansshow geven, dacht ik: o nee! (want ik dans niet graag voor publiek.) Maar nu we bezig zijn, vind ik het supertof!
Ik kijk al uit naar de show, want ik ben vooral benieuwd wat het publiek er gaat van vinden.
Kiara

22 april 2015:  D A G  3

IMG_4624We gingen voor de derde keer naar zaal City. De directeur kwam kijken naar ons toneel. Pol zei wat we moesten doen. Ons toneel is nu langer door een nieuw lied dat er bij is gekomen. Het was tof omdat we weer moesten stampen op de grond. Onze knoop ging beter dan normaal en  ik mag van Pol met een  voetbal op het podium samen met Jericho en Jelle.  Dat wordt fun.

We leerden vandaag weer  nieuwe moves bij met sierlijke bewegingen.  Armen hoog of dichter bij de grond met gebogen knieën.

Onze meester zei dat we goed bewogen.

Het was een betere dag dan de andere, het ging veel vlotter.

Xander

IMG_462923 april 2015: D A G  4

IMG_4635Vandaag leerden we weer een nieuw stukje. Ik doe het samen met Jelle. Ik vind het wel fijn dat je dingen die je graag doet, mag doen in de voorstelling. Bv een rad draaien, springtouwen, met diabolo’s, voetballen …

Ik heb mij tot nu toe al goed geamuseerd en ik hoop dat we het goed zullen doen op het echte optreden nu maandagnamiddag.

Kjell

24 april 2015:  GROOOOOOT nieuws …

‘Met veel plezier brengen wij u het goede nieuws dat de klas 6HSen5/6WS van BS de Vierboete de grote winnaar is van de Flanders Fields, eindbestemming Poperinge – wedstrijd, met het project “ Nooit meer Vrede”.

Proficiat!

Zoals beloofd nodigen wij de klas  graag uit op één van onze schoolvoorstellingen van Flanders Fields.

Mvg,

http://www.musichall.be

25 april 2015:  D A G  5

Vandaag bezoeken we het CWXRM – atelier in Bommenvrij/Nieuwpoort.

26 april 2015: Er verschijnt een prachtig artikel (een hele pagina!) in Het Wekelijks Nieuws.

ArtikelHWN

27 april 2015: D A G 6 (de laatste dag van het project)

Ik vond het een super week. Pol heeft ons veel bijgeleerd. Ik vond dat Pol het heel goed heeft gedaan. Hij had heel veel geduld met ons en hij kon het goed uitleggen. Je ziet direct dat hij veel ervaring heeft.

In het begin was ik zenuwachtig maar eens je op het podium komt, gaat het allemaal over. Ik vond het resultaat top. We waren een toffe groep die samen voor een mooi resultaat gingen.

Kiara

Vandaag is het de dag!  Nu moeten we dansen! De meesten van ons waren erg zenuwachtig.
Ik …een beetje.
Het optreden was een  succes!
Jericho

De laatste repetitie!

1 mei 2015: Nog enkele reacties van leerlingen en de dansvoorstelling!

Stan: ’s Morgens hebben we eerst nog een paar keer de hele show doorlopen. We waren voor de show begon al zeker dat het top ging zijn. ’s Namiddags het echte werk!  Alles verliep supergoed!

Ik vond het superleuk en superknap dat we dit project hebben gedaan en het is nog goed gelukt ook.

Imala: Vandaag de voorstelling voor de school! Dat was best wel eng.  Toen ik op het podium stond, voelde ik me veel beter. Ik was blij toen de voorstelling gedaan was. Ik had echt heel veel zenuwen. Toch vond ik het een fantastische voorstelling. Het was voor het eerst dat ik heb gedanst  voor een publiek  op een echt podium!

12 mei 2015: Prachtige foto’s van Passerelle waarvoor dank!

19 mei 2015:

hln29 mei 2015: Als winnend project mochten we vandaag gratis van Music Hall naar de voorstelling: Flanders Fields: Eindbestemming Poperinge. Een schot in de roos!

(wordt vervolgd)

2 reacties op Project: Nooit meer vrede? 2014 2015

  1. Mia Vanacker schreef:

    Beste,

    Dit bijzonder mooie en zinvolle project verdient wat extra media aandacht, vinden wij.
    Wij zouden een pagina maken in w17 (vrijdag 24 april).

    vriendelijke groeten,

    Mia Vanacker
    Redactie Krant van West-Vlaanderen/Het Wekelijks Nieuws Kust

  2. brigitte De Cock schreef:

    Gefeliciteerd niet alleen aan de leerlingen, maar evenzeer aan de inspirerende en begeesterde leerkracht(en)!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s