Project MASTERPIECE 2012/2013

oorlog-en-vrede_web

LOGO

masterpiece

O  V E  R  Z  I  C  H  T :

1 september 2014: Dit project wordt door het provinciebestuur van West-Vlaanderen opgenomen in toetssteen 14/18!

8 november 2013:

Derde graad

Derde graad Nieuwpoort Bad

Vandaag kreeg de wijkschool weer het bezoek van opa Sigmund ‘Chico’ Ghijssels uit Ninove. Naar aanleiding van 11 november had hij voor alle leerlingen een klaproosje mee. Iedereen ging graag met hem en zijn vaandels op de foto.

Opa Ghijssels bezocht de wijkschool al eens op 18 september. Hij stapte toen onze school binnen omdat hij  meer wilde  weten  over het Masterpiece schoolproject van vorig schooljaar.

IMG_117616 oktober 2013: Het infobord is klaar. Hopelijk komt er nu wat meer reactie binnen via de speciaal aangemaakte Masterpiece-facebookpagina.

18 september 2013: 

Vandaag kreeg de wijkschool het bezoek van opa Sigmund ‘Chico’ Ghijssels uit Ninove.

De wereldoorlogen zijn zijn passie.

Aan de juf overhandigde hij een computerstick boordevol informatie over WO I en II.

Hartelijk dank voor de interesse en de informatie!

22 juni 2013: 

We sluiten dit schoolproject af met een Facebookactie:

FacebookLogoKom naar Nieuwpoort Bad

Maak een foto van jezelf voor het grafitti kunstwerk

Plaats de foto op Vierboetmasterpiece Facebook pagina.

Maak zo deel uit van de Masterpiece World Wall: Nooit Meer Oorlog!

10 juni 2013: 


IMG_2621

IMG_2623IMG_2625IMG_2627IMG_2629IMG_2631IMG_2632IMG_2634IMG_2638IMG_2640

1 juni 2013:
Bedankt voor de vele complimenten, daar krijg ik alleen nog meer zin van om muren te bekladden met tekeningen😉Dit project was veruit één van de toppers waar ik met veel plezier aan meewerkte. Voor mezelf was het ook zeer leerrijk om te zien waar mijn overgrootvader destijds aan meegevochten had. Het enthousiasme van de kinderen apprecieerde ik ook enorm alsook hun spontane medewerking. Ook meester Philip en juffrouw Mieke waren ontzettend leuk om mee samen te werken.And remember kids : if you can’t make pretty designs, at least make pretty lines!Mr. Mong

25 mei 2013: C O N C L U S I E S :

1. Mijn mening over het werk van Mr. Mong.

 Michelle: Ik vind dat Mr. Mong mooi kan tekenen. Als hij begint te tekenen zie je al snel dat het iets is. Bij de wolkdamp vind  ik het wel knap, want je moet dan weten waar je de schaduwen moet zetten. Onze tekening is wel bijzonder want alles ziet er zo afgebroken uit en dan vrolijken onze klaprozen de tekening weer op.

IMG_2575Thyllis: Mr. Mong is een hele lieve graffiti tekenaar, als het moet kan hij heel streng zijn maar dat is dan voor je eigen goed. Hij legt de dingen heel goed uit voor je begint met spuiten. Soms was hij ook grappig zoals toen hij boos was en dan zei: nu zijn we terug vrienden.

Amber: We hebben niet super lang moeten wachten tot wij aan de beurt waren.

Yentl: Mr. Mong was vlot en cool. We moesten wel een raar masker aandoen.

Zian: Mr Mong is heel vriendelijk en behulpzaam. In het begin  hielp hij en dan mochten we het alleen proberen. Toen we klaar waren kregen we een spuitmondje als herdenking aan dit project.

Noah: Goed dat hij de veiligheidsmaatregelen respecteerde.

Jonas: Het was tof om een keer met een echte graffitikunstenaar samen te werken.

 2.   Mijn mening over de inhuldiging.  

 Michelle: Ik vond het wel leuk dat de burgemeester de kinderen bedankten. Hij zei: “Bedankt !” wel heel vaak. Dat was wel een beetje grappig.  

Thyllis: Iedereen was heel fier op ons project.

IMG_2566Danté: Het was een unieke ervaring, Vic, Thyllis, Zian en Josephine hebben heel goed gesproken. De burgemeester had een mooie speech voorbereid en hij was nog grappig ook.

Zian: Ik vind dat wel nog cool want die oudstrijders kwamen in uniform en met hun vlaggen. Voor dat we  een foto trokken mochten ik, Vic, Thyllis en Josephine spreken. Ik zei: ‘Wij maakten dit project over WO 1 omdat het volgend jaar exact 100 jaar geleden is dat de eerste wereldoorlog begon.’

 3.   Mijn mening over de televisieopnames.

 Danté: Ik vond het leuk om op de achtergrond van Esthées  interview  op de muur te spuiten!

Zian: Ik vond het eens leuk om gefilmd te worden. Ik stond echt te popelen om op tv te komen. Eigenlijk ging het allemaal nog redelijk snel. Ze  filmden ons als we onze handschoenen en maskertje aandeden en later ook als we aan het spuiten waren.

Noah: Ik wist niet  dat je nooit in de lens mag kijken als ze opnemen.  Ze hebben Esthée en mijzelf geïnterviewd. Ik had wel een beetje stress. Ik kijk al naar de uitzending uit. Het was een unieke ervaring en spannend!

Kimberley: De andere kinderen werden gefilmd toen ze met graffiti spoten .

IMG_2578Esthée: Op sommige vragen moest ik twee of drie antwoorden geven.

Jari: Ze hebben gefilmd hoe ik aan het spuiten was.   

Loythy: Ik wil graag op Karrewiet komen!  Het mag op de achtergrond. Het maakt niets uit maar ik wil graag op televisie komen.  

 4.   Mijn mening over dit project.

 Michelle: Dit project was super want ik mocht voor het eerst met graffiti op de muren spuiten. Super dat de burgemeester er ook was om ons te bedanken!

Thyllis: Nu komt Nieuwpoort  op tv met deze leuke graffitimuur. Zo zien de mensen dat wij erom geven en er over bezig zijn geweest.

Amber: Het was een  leerrijk project. Klaprozen zijn pioniersplanten en dat wist ik helemaal niet.

Yentl : Het was gewoon het beste project ooit! We moeten zeker meer doen i.v.m. de eerste wereldoorlog!

Danté: Dit project is  zeker een mooie herinnering voor later.

Chelsea: Het is een super mooi project en ik heb nu ook meer respect  voor al die soldaten die meegevochten hebben.

Linde: Het was heel origineel om met sjablonen te werken omdat je zo niets fout kon doen. Ik vond het tof dat we op het einde een maskertje en een cap kreeg. Het was wel speciaal dat burgemeester Crabbe erbij was. Je zag ook aan zijn gezicht dat hij het ook wel leuk vond wat wij met Mr. Mong deden. Ik dacht eerst dat het saai ging worden, want ik doe niet graag geschiedenis, maar met de coole graffiti kwam alles goed over.

IMG_2554Emily: We hebben veel geleerd over graffiti en over de eerste ‘W.O.1’ Het was zeer leerrijk. Het musea vond ik het allerleukste.We hebben daardoor veel minder les gehad J .

 Zian: Ik vond dit project het allerleukste van allemaal dit jaar. Het is een  herdenking is aan wereldoorlog 1. Tof dat de burgemeester erbij was en hij vond ons werk  heel knap.

Milan: Dit project wil ik zeker nog eens overdoen.  We hebben meer bijgeleerd van de eerste wereldoorlog.

Noah: Ik had nog nooit de Menenpoort gezien. Ook had ik  nog nooit met graffiti mogen werken. Dat vond ik toch het coolste.

Lore: Het was een heel leerzaam project. Tof dat onze ideeën in de tekening werden gestoken.

Esthée: Ik vond het een tof project want veel wist ik nog niet over graffiti en wereld oorlog I.

Tjiasso: Ik ben blij dat we dit allemaal mochten doen. De oud-strijders, de burgemeester, Karewiet, de directeur waren daar maar de belangrijkste persoon was toch Mr Mong. Ik vond het één van de leukste projecten die we hebben gedaan dit jaar.

21 mei 2013:

IMG_2574

Karrewiet/Ketnet/vrt zendt de reportage uit!
Klik op de foto!

18 mei 2013:  Rudi Siffer: Er is nogal wat geroezemoes omtrent het ontmoetingscentrum dat ter gelegenheid van de herdenking van WO I onder ’t monument van Albert 1 zou moeten komen, maar dreigt van niet tijdig af te geraken.0512ijzerpisje

Maar omdat wij vandaag niet gezind zijn voor geroezemoezen maar bedaard willen schalmeien, hebben we het over de voorbereiding van de herdenking van de Grote Oorlog – vroeger alhier niet onder die naam in de volksmond, maar wel als ‘veertienachtiene’ of ‘deersteoorlooge’- . De geestdrift is zo groot dat het meer op het enthousiamse voor een feestelijke pensenkermis dreigt te gaan lijken dan op een ingetogen bezinning.
In elk geval moet Nieuwpoort hard meespelen in het spektakel. Hoe meer ik er mee bezig ben hoe sterker de inundaties zich opdringen als een van de belangrijkste gebeurtenissen van die vier oorlogsjaren over het ganse front van hier aan de Noordzee tot Gallipoli.
Hier eentje uit de hele oude doos. ‘Onze’ onderwaterzettingen vergeleken met de bekende geste van ons nationaal symbool Manneken-Pis, die vlam en vuur en buskruit van den Duits onschadelijk maakt.’

http://www.rudolfsiffer.be/

masterpiece

17 mei 2013: Het eindresultaat.

16 mei 2013: Workshop 3 met Mr Mong.

IMG_2549

vrt/Ketnet/KARREWIET maakte een reportage met interviews …

IMG_2566

De burgemeester kwam een kijkje nemen …

IMG_2555

Samen met de oudstrijders van Nieuwpoort in de krant.

15 mei 2013: 2526033968Morgen gaan Mr Mong en de leerlingen hun masterpiece over WO1 op de muur tekenen. Om 11u is een kleine inhuldiging met de oudstrijders van Nieuwpoort. Ook komt Karrewiet/vrt een televisiereportage maken van ons project.

14 mei 2013: 

13 mei 2013: Workshop 2: Mr Mong had zijn  spullen meegebracht naar onze school: zijn kledij, een speciale ladder en spuitbussen natuurlijk. Hij  vertelde hoe je je kan beschermen tegen de gevaren van grafitti. Van de verfgassen krijg je kanker!IMG_2482

Mr Mong vertelde hoe hij zijn artiestennaam heeft gekozen. Zijn echte voornaam Simon zit erin verwerkt.

Na de speeltijd ging hij echt aan de slag. Hij maakte een smiley voor ons.  Dat was supermooi. In het begin zag je het nog niet zo goed want hij gebruikte maar een enkele kleuren: geel, oranje, wit en paars. Het begon langzaam een supermooie vorm te krijgen en plots zag je het echt: een smiley.

Op het einde van de workshop vertelde hij nog over hoe we het kunstwerk op de muur van Nieuwpoort Bad gingen maken.

Wij gaan een klaproos tekenen en uitknippen. Dat sjabloon gaan we dan gebruiken  in de grote muurschilderij.

Ik kijk al uit naar volgende donderdag.  Amber

12 mei 2013: Wereldoorlog in TV beelden

in-europa

De openingsdagen van de oorlog in augustus 1914, tot en met de slag aan de Somme in 1916.

11 mei 2013:  voorbeeldmuurMr Mong: ‘Ik heb het volgende voorstel in gedachten. Gezien iedereen wat ideetjes heeft en WOI centraal staat kunnen we een soort prentenboek op de muur zetten.  Ik plaats 17 kadertjes op de muur waar de leerlingen per twee een tekening in zetten.  Ik kan hen daarbij helpen en zij kleuren het nadien zelf in. Daarna zorg ik voor de afwerking ‘

LOGO

IMG_7171-Desktop-Resolutie-391x40010 mei 2013: Dit zesde leerjaar in Nederland maakte een muurschildering over de geschiedenis van hun gemeente Dordrecht. Indrukwekkend!

IMG_24668 mei 2013: Wat mag er in de muurschilderij zitten? Noah: De sluizen en de ganzepoot want daar komen nu al veel toeristen op af. Yentl: Loopgraven om de gruwelijke taferelen te tonen. Of een bom, een vlag, gasmaskers. Michelle: In de muurschilderij wil ik graag ook meisjes zien bv als verpleegster of als zuster want je denkt meestal alleen aan soldaten bij een oorlog. Vic: Ik zou grafstenen, dokters en verplegers op de muur willen hebben. Ik zou wolken, regen of modder kunnen tekenen.
 Thyllis: Het contrast tussen oorlog en vrede moet goed te zien zijn. 
Emily: Het afzien en het lijden van de mensen. Daarom heb ik ook respect voor die mensen.
 Linde: Een soldaat met een gasmasker die door de loopgraven loopt.  Zian: Ik wil eigenlijk het liefst de kledij in de muurtekening. Ik zou zelf het best de graven kunnen tekenen.

IMG_2422                                                                                                                  6/5/2013: Mr Mong: Alvast eigen kernwoorden die ik sterk vond om er een beeld bij te verzinnen die in de collage zou passen: Zeppelin, Wereldkaart, Lotjes, Nieuwpoort 27-29 oktober, Schoppen (spades), Het kerstbestand: sigaren, toffees, voetbal; chloorgas (groen-geel), gasmaskers, klaprozen (knalrood), tunnels ontploffen, hondje Torpille (de rattepakker), ratten,grammofoonplaten, verzorgers, inundatie (onderwaterzetting) en Carl Cogge.

 26/4/2013: Workshop 1: Bezoek aan de Menenpoort en In Flanders Fields in Ieper. De leerlingen en streetartist MrMong leren er mekaar kennen en bezoeken samen het museum.

IMG_2407IMG_2388IMG_2402IMG_2396

248034_457352104347831_990819267_n20/3/2013: Wie is Mr Mong? Mr. Mong (uit Gent) is altijd bezig met tekenen en studeren. Hij maakt illustraties van elk formaat. ‘Of het nu een heel klein tekeningetje is of een enorme muur die ik beschilder; steeds is het een uitdaging voor mij om alle lijnen juist te tekenen.’ 

Mr Mong voor de muur waar het Masterpiece over WO 1 zal komen.

Mr Mong voor de muur waar het Masterpiece over WO 1 zal komen.

15/3/2013: 

Geachte directie
Beste projectverantwoordelijke

Proficiat! Je dynamoPROJECT is goedgekeurd! Je ontvangt een subsidie van CANON Cultuurcel!

Uit het dossier: 

Via drie workshops met een streetartist (Mr MONG) en een bezoek vooraf aan het museum ‘In Flanders Fields/Ieper’ komen de kinderen van 5 en 6de leerjaar wijkschool en 6 de leerjaar hoofdschool samen met Mr MONG, tot een tekening (in streetart-taal: een masterpiece) met Nieuwpoort/frontstad in WO I, als centrale thema.

Workshop 1/26 april 2013: de leerlingen bezoeken samen met de streetartist het museum In Flanders Field/Ieper met gids en de Menenpoort.

Workshop 2/13 mei 2013: Via voorstellen streetartist en voorstellen leerlingen (neergeschreven na bezoek aan bib Nieuwpoort en klasbezoek stadsarchivaris Nieuwpoort ) komen tot een consensus en ontwerp van ‘het Masterpiece’.

Workshop 3/16 mei 2013: Uitwerken van de tekening op de muur door streetartist samen met de kinderen.

CANON boekje (download en scroll door naar project 8!)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s