Project LindeBoom-VREDES-Bank 2013/2014

LOGO Op deze pagina het volledige verhaal (met veel foto’s) over het ontstaan, maken en afwerken van de vredesbank rond de 100 jarige lindeboom op de speelplaats. De leerlingen van 6hs en houtkunstenaar Dries Warlop met medewering van alle klassen uit de hoofdschool klaarden deze opdracht in de maanden maart, april, mei en juni.

project lindeboombank small 086

Reageren op dit project kan onderaan deze pagina.

9 september 2014: CANON-journalist Matthieu Van Steenkiste schreef een verslag en interviewde daarvoor meester Philip over het project.

Titel “Lindeboombank” 

 Schooljaar waarin het project plaatsvond : 2013-2014 

Korte omschrijving 

Samen met houtkunstenaar Dries Warlop van Houdt maakten de leerlingen van de basisschool een bank rond de 100jarige lindeboom op de speelplaats. 

 Omschrijving 

IMG_3829Omdat de lindeboom op hun speelplaats één van de oudste bomen van Nieuwpoort is (Nieuwpoort werd helemaal platgebombardeerd) en een belangrijke functie heeft in het sociaal leven op de speelplaats, besloot het zesde leerjaar om rond de boom een houten bank te timmeren. Die werd versierd in het kader van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog die Nieuwpoort zwaar raakte, en moet ook een functie krijgen als “vredesbank” waar kinderen hun (pest)geschillen oplossen. 

 Verslag 

“Dit is al het zesde project dat we via Canon Cultuurcel opzetten. Zo deden we al eens iets over de dubbele bevrijding van Nieuwpoort na de Tweede Wereldoorlog, een kunstproject met vogelkasten in het park van Nieuwpoort, namen de kinderen eens elke dag een foto van zichzelf en vorig jaar maakten we met de leerlingen een 30 meter grote WOI grafitti schilderij met Mister Mong”, zegt Philip Hoogewys van Basisschool De Vierboete. “Het is dan ook een fantastische manier om zo’n project te organiseren; de subsidie is groot genoeg om iets te kunnen doen waar je anders niet aan kunt beginnen. Zo kun je met een afgewerkt plan op de directie afstappen en zijn ook zij gemakkelijker te overtuigen.”  

Het project “Lindeboombank” was behoorlijk rechtdoorzee. “Op onze speelplaats staat een linde van bijna honderd jaar, wat wil zeggen dat hij bij de heropbouw van Nieuwpoort in 1918 moet zijn geplant, en tot de oudste in de stad behoort.  Het leek de kinderen dus wel mooi om daar iets mee te doen in het kader van de herdenking van de oorlog. Ze is ook belangrijk voor hen: ze spelen er veel onder, zitten aan zijn voet,…  Het idee om er een bank rond te bouwen ontstond al snel, en al even fluks kwamen we in contact met Dries Warlop; een kunstenaar die vaak met oud hout werkt. Hij was meteen gewonnen voor ons project.” 

Om de bank te timmeren vroegen we de kinderen om allemaal één plank mee te brengen; maakt niet uit wat, als het maar reeds gebruikt hout was. “De leerlingen van het zesde leerjaar hebben die vervolgens wat opgeschoond en de nagels en vijzen verwijderd. Die hebben we overigens nog verwerkt in een soort tapijt, zodat de kinderen ook nog eens werden onderwezen over hoe je iets een tweede leven kunt geven; dat niet alles nieuw gekocht moet zijn”, legt Philip uit. “Vervolgens heeft Dries dan samen met de kinderen een plan opgemaakt voor de bank. Het moest immers ook iets te maken hebben met de Eerste Wereldoorlog, en vanuit de directie was de vraag gekomen om er ook iets rond pesten in te verwerken. Uiteindelijk kwamen de kinderen tot de beslissing om er een soort zeshoek van te maken; wat nogal uitkwam met de zes klassen in de school. ” 

“In een tweede workshop hebben de kinderen de bank dan ook effectief gemonteerd”, vertelt Philip. “Elke klas vees zijn eproject lindeboombank small 085igen bank in elkaar en die werden dan aan elkaar gezet. Een bijzonder moment: de kinderen zagen de bank stukje bij beetje groeien, maar het echte feest moet natuurlijk nog komen, wanneer ze de bank ook effectief zullen gaan gebruiken. Het is onder andere de bedoeling dat kinderen die ruzie hebben daar hun geschillen zullen gaan bijleggen, zodat het een echte vredesbank kan worden. Uiteindelijk hebben de hoogste klassen de bank in de laatste week van het schooljaar dan nog beschilderd met klaprozen en vredestekens in een verwijzing naar de Groote Oorlog.” 

“Het enthousiasme was groot, eenmaal het mooi weer werd, besluit de leraar. ” is het nu echt dringen voor een plaatsje op de bank.” 

Info: https://devierboete6hs.wordpress.com/project-lindeboombank-20132014/

 Topopdrachten 1. Kies een boom uit op het schooldomein met een geschiedenis. Bereken eerst de ouderdom van de bomen. Kies dan de meest centale en oudste boom.  2.Laat alle kinderen van de school reeds gebruikt hout meebrengen. 3. Zoek een externe partner die ook over de nodige technische kennis beschikt. Zo beslistte Dries uiteindelijk om het onderstel van de bank toch in ijzer te maken.  4. Maak met de kinderen de grootte van de bank na in papier. Zo krijg je meteen een juist idee van grootte en verhouding.  5. Verdeel de papierenbank onder de klassen en laat de kinderen daar slogans en spreuken op schrijven en tekeningen maken. Zo kan elke klas, eens de bank er staat, meteen aan de slag om hun deel op te maken.

4 juli 2014: CANON-journalist Matthieu Van Steenkiste maakt een interview over het project.  Binnenkort te lezen via http://www.canoncultuurcel.be/praktijkvoorbeelden.

20 juni 2014:IMG_3844Het Wekelijks Nieuws schrijft een mooi artikel over  het project. Alleen: een bankJE? 17 juni 2014: Dit zijn de schitterende foto’s die CANON fotograaf Peter De Jongh maakte!

  14 juni 2014: Meer foto’s …

12 juni 2014:  IMG_3779Seije: Deze namiddag was ik verantwoordelijk voor klas 1hs. Hun reactie was meteen erg geestig. Bij het boren waren hun gezichten goud waard. Mijn conclusie: De bank heeft Dries bloed, zweet en tranen gekost maar de bank is…DE MAX! (= woorden van Dries) Ik vind deze vredesbank fantastisch want er zal nu minder gepest en geruziet worden.  Ophelie: De vredesbank is supertof en mooi blauw. Ik dacht dat de vredesbank kleiner ging zijn. Maar zoals het nu is, vind ik het helemaal perfect en ook super voor de kinderen van onze school.  Zina: De leerlingen van het vierde leerjaar waren meteen enthousast om mee te werken. Ik denk dat de vredesbank veel zal gebruikt worden om problemen op te lossen.  Tiger-lil: Ik was verantwoordelijk voor 3hs. De kinderen werkten zeer vlot mee en dat was wel fijn. Wij hebben net als Dries zeer veel tijd in onze vredesbank gestoken maar het is dan ook een hele mooie bank geworden.   Een fotograaf van CANON cultuurcel Brussel legt alles vast..Dorianne: Toen ik de bank helemaal klaar zag , was ik echt heel trots! Hopelijk hebben de leerlingen van het 5de er ook van genoten! Ik zag toch aan hun gezichten dat ze er heel blij mee waren!  Kenneth: Deze namiddag was ik verantwoordelijk voor 2hs. We hebben gezegd dat de vredesbank er stond en dat ze heel even mochten meekomen om hun stuk van de vredesbank af te werken. Ik blijf de vredesbank een goede uitvinding vinden want er zijn veel ruzies op onze school. Deze coole vredesbank is stevig gemaakt en … het hout zit goed.  Joni: De leerlingen waren  enthousiast en zeker Jenson. Toen we vroegen: wie zijn de sterkste mannen/vrouwen van de klas om te planken vast te vijzen?, toonde hij meteen zijn spierballen en zijn sixpack. Ze hebben de bank perfect afgemaakt. De vredesbank is  mooi met al die verschillende soorten planken.  Thibault: De leerlingen boorden de planken vast. Dat was cool omdat het goed ging. Onze vredesbank is stevig en de bank heeft een perfecte vorm, een zeshoek.  Maxime: We hebben veel geleerd van Dries. Het was zeer cool om met hem samen te werken! Echt waar, hij was “ de max”! 3 juni 2014: Dries Warlop zendt ons een paar foto’s door vanuit zijn atelier. houtd_0034 25 mei 2014: 

1hs

1hs

Kenneth: Joni en ik vertelden de leerlingen van het tweede leerjaar dat ze de papieren plank mochten versieren en dat we er begin juni zullen terug om komen. Joni: We vertelden de leerlingen dat ze hun plank mochten versieren. Bijvoorbeeld met hun hand, hun naam, met zinnen over Ben Correct of spreuken over vrede en tegen pesten. De kinderen van het tweede leerjaar vonden het wel interessant.  Tiger-lil: De kinderen van het derde leerjaar reageerden wat verbaasd dat ze nu al op papier mogen tekenen en schrijven wat ze later op de echte bank zullen zetten. Nadien hebben de leerlingen ons nog een paar vragen gesteld.  Dorianne: We gingen naar de vijfde klas. De kids waren mega blij met de opdracht. We hebbenons geprek met de klas afgesloten met een foto. Seije: De reactie van de leerlingen van het eerste leerjaar was redelijk positief. Ik hoop echt op een prachtig versierde(nep)plank. Het leukste vond ik de foto. Thibault en ik mochten zelf mee op de foto. Dat was heel geestig met die kleintjes. Ik kan niet wachten tot de bank er staat…☻

4hs

4hs

 23 april 2014: Dries Warlop maakte een schets met afmetingen van de vredesbank. De leerlingen werkten per twee. Elk groepje tekende één plank op papier op ware grootte van de zeshoekige bank. Nadien werd alles in elkaar gepast rond de boom.

IMG_3558Tiger-Lil: Het tekenen van de plank verliep wat moeilijk. Je moest goed opletten. De breedte moest 40 cm zijn en de hoeken 120°. Dorianne: We moesten heel nauwkeurig werken. We zijn drie keer opnieuw moeten beginnen omdat het niet lukte. Pff … wat was het moeilijk. Thibault: Het is een goed idee om van de bank een zeshoek te maken omdat de lindeboom toch een serieuze omtrek heeft. Maxime: Het tofste was dat we geen wiskunde hadden maar een knutselles! Ophélie: Zulke lessen zou ik meer willen doen: met heel de klas samen iets maken.IMG_3573 Joni: Moeilijk vond ik het niet: gewoon tweemaal 120° zoeken en een breedte van 40 cm meten. De plank had de vorm van een trapezium. Axel: Nu weten we zeker dat de bank rond de boom zal kunnen. Rebecca: Het verliep goed. De planken pasten perfect. Ik denk dat die vredesbank heel mooi zal zijn. Ik kan bijna niet wachten tot hij op onze speelplaats staat. IMG_3578

15 april 2014: CANON cultuurcel/dynamo3 roept dit project uit tot praktijkvoorbeeld van 2014!  ‘ … We zouden heel graag jullie project opnemen als praktijkvoorbeeld voor andere scholen en dit publiceren op onze website. Dat houdt in dat we jullie project komen fotograferen en de projectleider interviewen door één van onze journalisten (dit kan ook na het project). We zetten jullie project dan met foto’s op onze website zodat andere scholen inspiratie kunnen opdoen adhv jullie project. …’ 29 maart 2014: Workshop 1 met Dries Warlop Seije: Eerst mochten we onszelf voorstellen aan de timmerman Dries Warlop en onze hobby’s zeggen en of we al eens iets hadden gemaakt uit hout. Nadien maakten we een ontwerp  van een stoel. Ik maakte een ontwerp van een stoel voor een verzamelaar. Dries vond hem goed omdat alle afmetingen erbij stonden.  Na de speeltijd tekende  we een ontwerp van hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien. Er zaten heel geestige ontwerpen tussen (een glijbaanbank) maar jammer genoeg waren niet alle ontwerpen haalbaar.

IMG_3540

Thibault ontwerpt een stoel voor een luiaard.

 Ik denk dat de bank heel erg mooi zal worden en vooral kleurrijk. Alleen nu nog hopen dat de gepeste kinderen erop zullen durven gaan zitten. Vooral de timmerman Dries die ons bankje ineen zal timmeren, vind ik een toffe gast  en… hij skateboardt net als ik. Dat vond ik dus zeer verrassend om te horen. Berit: Dries Warlop heeft een rare naam voor zijn bedrijf: Houtd.  Het is met opzet verkeerd geschreven. Hij doet wat hij wil meestal een beetje op zijn eigen manier. Dat doe ik ook. Op zijn 24 ste heeft hij zijn eerste meubel gemaakt met de hulp van zijn vader. Een eigen bed! Hij is misschien geen schijnwerker maar ik vind het toch heel bijzonder wat hij doet.  Zijn werk is ook beter voor de natuur. Tiger-lil: Ik vond deze namiddag  zeer leuk en leerzaam. Dries was vriendelijk en hij gaf genoeg uitleg op alle vragen die we stelden. Ik vind dit project zeer tof. Volgens mij zal er wel veel werk aan zijn. Kenneth: Ik denk dat de vredesbank veel zal gebruikt worden want er zijn veel ruzies in onze school. Ik vind de vredesbank dus een zeer goed idee.

IMG_3547

Elke leerling schetst hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien. Dries Warlop geeft raad.

Dorianne: Dries Warlop is een soort knutselaar die van oud hout meubels maakt.  Ophelie: Ik vind het super tof dat we die vredesbank gaan maken. We kregen geestige opdrachten van Dries. Bijvoorbeeld: een kaartje  trekken en dan voor die persoon een stoel tekenen.  Rebecca: Ik denk dat de bank super mooi zal worden omdat ik veel mooie dingen gezien heb op zijn siteIk vind de vredesbank een goed idee omdat er nu veel ruzies zijn die niet opgelost worden.  Maxime: Dries Warlop legde heel veel uit. Hij hielp ons ook heel erg goed bij het ontwerpen! Ik vond Dries wel een toffe gast. 

IMG_3542

Alle voorstellen komen aan bod. Dries Warlop zal nu een keuze maken en een ontwerp voorstellen.

 Axel: In mei zal Dries de bank rond de lindeboom timmeren. Ik weet zeker dat er heel veel kinderen op de bank zullen willen gaan zitten.  Zina: Hopen maar dat er geen ruzies en pesterijen bijkomen.  Thibault: Ik vind de vredesbank een keigoed idee.  Als er een ruzie is of een pesterij lost de vredesbank dat op. Ik vind Dries wel nog een slimme persoon! Hoe hij eigenlijk op al die ideeën komt. Eén iets was grappig aan hem. Hij zei altijd: “.. de max! ..” Haha!  19 maart 2014:  Vanmorgen werd het project ‘Vredesbank’ gelanceerd en uitgelegd door de leerlingen van het zesde aan de andere leerlingen.  Tegen volgende week donderdag brengen alle leerlingen  minstens één – liefst een reeds gebruikte – plank mee van minstens één meter. Met de ingezamelde planken wordt dan de vredesbank opgebouwd. Brief ouders 17 maart 2014: IMG_3492De bijna 100 jarige lindeboom waarrond de vredesbank gaat worden getimmerd. 12 maart 2014:Vanaf nu worden elke dag door twee andere leerlingen nagels uit het hout gehaald. De nagels worden geteld en bijgehouden. Op de foto Rebecca en Dorianne aan het werk!IMG_3490 3 maart 2014: …       ‘Brussel 2014-02-28 Geachte directie    Beste projectverantwoordelijke. Proficiat! Je dynamoPROJECT is goedgekeurd! Je ontvangt een subsidie van CANON Cultuurcel! De dynamoJURY heeft de dynamoPROJECTaanvraag van je school goedgekeurd voor een bedrag van 1500 euro. ‘              … Wat gaan we doen? Alle kinderen van de basisschool timmeren, met voornamelijk recuperatiemateriaal, samen een houten zitbank rond de bijna 100jarige lindeboom (geplant net na WOI) die centraal staat op de speelplaats. De zitbank zal een symbool van  vrede worden.  Precies 100 jaar na het begin van Wereldoorlog I komt Ben Correct helpen met de juffen en meesters om ruzies en pesterijen uit de school te verbannen. Op de bank zal er veel gepraat worden en handen worden geschud. imagesHulp krijgen we van Dries Warlop. Dries zal via workshops en zijn creatieve kunstzinnige inbreng de leerlingen helpen bij het ontwerpen en verwezenlijken van deze vredesbank.   Meer info:  Dries Warlop  Half mei 2014 zou de bank er moeten staan. Volg de werkzaamheden op de voet via deze pagina.  IMG_3366

Een reactie op Project LindeBoom-VREDES-Bank 2013/2014

  1. meester Henk schreef:

    Ik zie er al naar uit om ook eens op jullie bank te zitten met een juf of een meester, of is dat een beetje raar??

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s