Gaalgui

Gaalgui Beaufort-locatie: Oosterstaketsel Nieuwpoort Philip Aguirre y Otegui  °1961, Schoten, België   Philip Aguirre y Otegui is een Belgische kunstenaar van Baskische afkomst. Hij is gepassioneerd door de kunstgeschiedenis en houdt van de fysieke aspecten van beeldhouwkunst. Sinds 1996 reist  Aguirre vaak naar Senegal. Door zijn bezoeken aan diverse vluchtelingenkampen en hulporganisaties leerde hij er de sociaal-maatschappelijke context kennen. Voor Beaufort03 werkte hij rond het thema van migratie, haven- en bootvluchtelingen, een thema dat sterk leeft onder de Senegalese bevolking. De grote verticale bootstructuur werd gemaakt volgens de techniek en vormentaal van de Senegalese pirogues, een inheems type boot.

Gaalgui Beaufort-locatie: Oosterstaketsel Nieuwpoort Philip Aguirre y Otegui °1961, Schoten, België Philip Aguirre y Otegui is een Belgische kunstenaar van Baskische afkomst. Hij is gepassioneerd door de kunstgeschiedenis en houdt van de fysieke aspecten van beeldhouwkunst. Sinds 1996 reist Aguirre vaak naar Senegal. Door zijn bezoeken aan diverse vluchtelingenkampen en hulporganisaties leerde hij er de sociaal-maatschappelijke context kennen. Voor Beaufort03 werkte hij rond het thema van migratie, haven- en bootvluchtelingen, een thema dat sterk leeft onder de Senegalese bevolking. De grote verticale bootstructuur werd gemaakt volgens de techniek en vormentaal van de Senegalese pirogues, een inheems type boot.

Dag,

Vrijdag bezochten de leerlingen en ik – het nog steeds zeer actuele – kunstwerk Gaalgui.
Amaai, in zulke slechte staat!
Foto’s, weliswaar gescheurd en vergeeld, konden zo worden uitgehaald; grote stukken hout die los zaten … 

Misschien kunnen onze leerlingen van 10/11 jaar het kunstwerk adopteren?
Maw een beetje in het oog houden en wat opkalefateren indien nodig en indien u dat goed vindt?

Wat denkt U?

 Beste Vierboeters van 6 hs,

Heel erg bedankt voor jullie boodschap.

 Inderdaad is het werk “Gaalgui” spijtig genoeg nog actueler dan ooit.
Toen ik het maakte hoopte ik dat het  toch wel zou gaan stoppen
met al die mensonterende bootreizen van mensen op zoek naar een beter leven.
Jammer genoeg wordt het erger en erger.
 
Jullie vraag om te adopteren vind ik heel mooi.
Ik ben echter ook in gesprek met de schepen van cultuur, de heer Geert Vanden Broucke om het werk te herstellen en onderhouden.
 Binnenkort kom ik naar Nieuwpoort om dit te bespreken,
misschien kunnen we dan afspreken.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Dank voor jullie positieve inzet,
 vriendelijke groeten van Philip Aquirre
Hallo 6hs,
Ik vergader op 22 mei met Philip Aguirre, we bekijken de mogelijkheden. Uiteraard neem ik jullie voorstel mee!
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
Geert Vanden Broucke
Eerste schepen
College van Burgemeester en Schepenen
Stad Nieuwpoort
Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

