WOI herdenking: 1914 – dag ’Vandaag was het een superdag!’ Lamintha

Stan: ‘s Morgens vertrokken we van school met de fiets. Na 100 m waren we al kletsnat van de regen. Meneer vertelde aan de ganzepoot over Hendrik Geeraert en Karel Cogge. Hij vertelde dat Hendrik de sleutels wist liggen om de overlaatdeuren open te draaien. Hendrik Geeraert en Karel Cogge waren belangrijk in de WOI omdat door de onderwaterzetting de Duitsers niet meer verder konden.

aan het Kattesas ...

aan het Kattesas …

Franne: We fietsten verder en kwamen aan het Kattesas. Hier heeft Karel Cogge nog mee geholpen om deze sluizen open te krijgen (26 oktober 1914). Honderd jaar geleden die dag was het ook slecht weer.

Nena: We zagen hendels van 100 jaar geleden. Die hendels gebruikten ze om de sluizen open te houden. De eerste nacht mislukt het om de sluizen open te houden.

Kjell: Ze deden dit in het donker omdat de Duitsers dicht aan de overkant zaten en dus konden ze gezien worden.

Kiara: Vanaf het Kattensas reden we langs het water naar de frontzate. Op de oude spoorwegberm reden we een beetje verder tot we aan de eerste bunker kwamen. Tof!

 

aan de Frontzathe ...

aan de Frontzathe …

Lamintha: Na het eten gingen we naar het nieuwe museum onder het Albert 1 monument.

Andres: Het bezoekerscentrum “Westfront Nieuwpoort”.

IMG_3978Franne: De gids kon heel goed vertellen, het was wel tof om naar hem te luisteren. Toen we al de informatie hadden gekregen, mochten we vrij rond lopen.

Andres: In het museum hangen heel veel afbeeldingen van voor, tijdens en na de oorlog. Er is ook een heel groot scherm waarop er met meerdere projectoren een heel groot oorlogsschilderij geprojecteerd wordt. Ik vond het indrukwekkend dat enkele onderdelen van het schilderij plots groter werden en veranderde in een filmpje.

Jericho: De gids zei dat in 1914 slechts 228 op 1000 kinderen konden lezen of schrijven. Wij mogen dus blij zijn dat we naar school kunnen gaan.

 Sigrid: De Duitsers hadden een pin op hun helm. Op 18 oktober 1914 viel de eerste bom op Nieuwpoort in de Schipstraat.

IMG_3997IMG_3994Lamintha: Wat een mooi museum! Je hebt er dingen waar je kan luisteren als je meer wilt weten over Hendrik Geeraert of Karel Cogge.

Andres: Toen gingen we met de trap naar boven om het sluizencomplex te bekijken. Vanop het monument kon je de zee zelfs zien.

 Jelle: Veel trappen op! Een vriend (Kjell) zei: 119 omdat hij ze geteld had. We moesten oppassen want er was veel wind en Flor lag er bijna af. Het was dus ook een beetje gevaarlijk. Onze meester toonde toen granaatscherven in de stenen!

IMG_3981Lamintha: Vandaag was het een superdag!

Andres: Ik vond deze uitstap heel interessant. Nu weet ik wat er 100 jaar geleden in Nieuwpoort gebeurde.

 Sigrid: Ik vond deze uitstap mooi, interessant en tof.

 Stan:Ik vond deze uitstap vermoeiend en koud omdat het voortdurend aan het regenen was.

 Shalena: Het was wel speciaal. Ik wil de fietstocht nog eens doen als het mooier weer is. De gids vond ik niet zo leuk. Boven op het Albertmonument vond ik het eng omdat er een hevige wind was. Ik dacht even dat ik kon vliegen. (grapje)

IMG_4001Imala: Wat wel jammer was, was het slecht weer. Maar toch was het een toffe tocht.

Femke: Het was voor mij allemaal nieuw en wat leerde ik veel bij. Ik vond het super!

Kjell: We hadden geen geluk met het weer. Maar ik rij wel graag in de regen met mijn fiets. De speelkaarten van de Belgen, de Duitsers en de Engelsen vond ik tof. Zo’n oud duikerspak had ik nog nooit gezien. Dat was de ‘maks’! Vanop het Albert monument met 119 trappen kon je heel ver kijken en had je een prachtig uitzicht. Ik heb veel bijgeleerd over WOI.

 Franne: We kregen veel uitleg van de meester en dat vond ik tof. Ik wil de tocht eigenlijk nog afmaken.

 Xander: In oktober 1914 was het slecht weer net als vandaag op onze fietstocht. Ik vond dat niet zo cool. Ik wist niet dat er 100 jaar geleden een trein ging naar Nieuwpoort Bad.

Flor: Ik vond de fietstocht spannend. De oorlog begon op 4 augustus 1914 en eindigde op 11 november 1918.

IMG_4008

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

