99 jaar geleden begon de onderwaterzetting in Nieuwpoort. Opa Berit en Bertha Callenaere leggen uit …

IMG_3173Dorianne: De grootouders van Berit waren super! Haar opa gaf genoeg info over de eerste wereldoorlog. Tof dat hij oude prentkaarten had meegebracht. De Duitsers hadden een hele groot kanon dat ze de Dikke Berta noemden! De kerk van Nieuwpoort was helemaal platgebombardeerd. Toch hadden ze maar vier jaar nodig voor de heropbouw .

Ophelie: Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo leuk ging zijn. Nieuwpoort is alleszins nu mooier dan vroeger. Nu heb je bijvoorbeeld meer winkels in de Marktstraat .

IMG_3172Maxime: De postkaarten van Nieuwpoort waren zeer oud. Er is zeer veel veranderd . Gruwelijk vond ik het koloniale Franse leger die als trofee de afgehakte oren van de Duitse soldaten rond hun hals droegen.

Joni: Nieuwpoort is wel een belangrijke stad geworden omdat hier de Duitsers tegengehouden zijn. De uitleg van Berit haar opa was heel interessant.

Thibault: Het was leuk dat opa Berit eens langs kwam om te vertellen over WO1. Ik had nog nooit Nieuwpoort gezien in die oude tijden. Ik vond het interessant dat ik meer weet zoals dat de Duitses tot aan het molentje van Ramskapelle gekomen zijn.

Zina: Nieuwpoort is een goede stad om over te leren omdat hij veel herinneringen opwekt over WO1.

0703duvetorreAxel: Ik vond het erg dat er veel dingen werden kapot geschoten in Nieuwpoort. De ‘duvetorre’ was vroeger mooier.

Berit: Het was tof dat mijn opa naar de klas kwam. Dat gebeurt toch niet veel!

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

