69 jaar geleden eindigde WOII in Nieuwpoort …

Henri Legein

Henri Legein

Nieuwpoortenaar Henri Legein (95 jaar) overleefde de bevrijdingsdagen begin september 1944 in Nieuwpoort ternauwernood.

De leerlingen lazen, bespraken en reconstrueerden op de kaart zijn spannende tocht doorheen Nieuwpoort als gevangene van Duitse soldaten. 

Nadien schreven ze Henri Legein een briefje …

Beste Henri Legein,

Berit: We  hebben  over je geleerd  in de klas. Amaai, jij hebt veel meegemaakt. Gelukkig was je slim en dapper genoeg om te overleven. Dus  een dikke proficiat! Ik  vond  het  ook knap dat je bij de weerstand  was. Voor mij ben je een  held.

Tiger-lil: Ik vind je verhaal zeer tof en leerzaam. Ik vond je moedig! Wat jij allemaal gedaan hebt om te overleven … al heb je ook zeer veel geluk gehad. 

Maxime:  Wat  je op 7 en 8 september 1944 hebt meegemaakt vond ik zeer straf ! We hebben je verhaal gelezen en we vonden het tof!  Je was waarschijnlijk wel bang omdat je de munitiekistjes moest  dragen van die Duitsers. Onvoorstelbaar dat die Duitse commandant zei  dat jouw vrouw zo leek op zijn dochter!

Rebecca: Wat Jij allemaal hebt meegemaakt op 8&9september in 1944! Het ergste vond ik dat de Duitsers je zomaar meenamen! Goed dat de munitiekisjes niet  ontploft zijn  tijdens je tocht. Ik vond het heel erg spannend toen je bijna betrapt was als weerstander en ook toen je bijna gefusilleerd werd! Je  hebt  toch erg  veel geluk gehad, vind ik.

Axel: Ik weet dat je veel  hebt meegemaakt en dat het gevaarlijk voor je was. Je bent waarschijnlijk blij dat het voorbij is. De Duitsers wilden je echt doden maar je had altijd geluk.

Thibault:  Ik vind je verhaal heel spannend maar toch wel zeer gevaarlijk. Ik vind het heel wonderbaarlijk dat je die tocht hebt overleefd.  Je was bijna  verschillende keer dood. Het scheelde echt niet veel maar je was wel heel  slim. Daardoor ga je zeker 100 jaar worden!

Kenneth: Heel de tijd twee munitiekistjes van 10 kg dragen, dat is al een serieuze zak aardappelen; zegt de meester. Je kan goed dingen uitvinden! Het heeft je leven gered en nu ben je bijna 100 jaar! Ik vond het een fantastisch verhaal!

Seije: Ik vond je zeer slim al had je wel een soort bewaarengel die steeds je leven redde. Ik vond het ook erg dat je steeds die munitiekistjes moest dragen. Hadden de weerstanders de munitiekistjes geraakt, was je zeker een vuurwerkpijl geworden!

Ophelie: Het scheelde niet veel met dat rood draadje op je mouw! Ik was echt blij toen ik las hoe je eindelijk goed aankwam bij je vrouw.

Joni: Ik begreep niet dat Je vrouw boos was op je toen je terug kwam van de Duitsers hun kamp?  Ik vond het heel erg met die tankaanval dat je haar van je armen en van je benen was weggebrandKan je eens naar onze klas komen om nog meer te vertellen over je verhaal?

Het hele spannende en waar gebeurde verhaal is te lezen via klikken op de foto hierboven van Henri Legein.  Dan bovenaan doorklikken naar Rudische Spelen en weer links doorklikken naar 7 en 8 september 2013.

IMG_3102

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Een reactie op 69 jaar geleden eindigde WOII in Nieuwpoort …

  1. joni vantroyen schreef:

    Amaai Henri Legein, je hebt wel veel meegemaakt in je leven. Ik verschoot er van.

Geef een reactie

