WOI: Hoe zat dat nu precies met die onderwaterzetting?

De Duitsers beitelde in 1940 de oorspronkelijke tekst weg.

De leerlingen leerden over het verhaal van de drie onderwaterzettingen in Nieuwpoort dat uiteindelijk de Duitse opmars stopte in 1914 en het begin betekende van 4 jaar loopgravenoorlog.

Ryan: Ik vind het verschrikkelijk dat in WOI zoveel mensen dood zijn gegaan. De lessen over WOI waren interessant en ik heb veel bijgeleerd. Zoals dat op de demarkatiepalen een drinkbus en granaten staan afgebeeld.


Kenzo:
Ik vond het leerzaam want ik wist niet dat het water (Oude Veurnevaart) waar ik woon mee heeft geholpen bij de onderwaterzetting.

Elias: Nieuwpoort was in WOI helemaal verwoest! Dat wist ik niet. Ik kan bijna niet geloven dat dit allemaal hier in Nieuwpoort is gebeurd. Het is tof om te weten dat er misschien nog loopgraven onder de grond zijn.

Onderaardse gang met achteraan de gebouwen van een toenmalige brouwerij in de Ieperstraat.

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Een reactie op WOI: Hoe zat dat nu precies met die onderwaterzetting?

  1. rudolf siffer schreef:

    Ik ben echt blij dat jullie mijn verhaal gevolgd hebben en veel bijleerden. En het soms zelfs tof vonden.

Geef een reactie

