Reacties op de apotheose van de Bevriedinge 2

Luc de pompier, wereldberoemd  in Nieuwpoort als fervent webblogger, wijdde maar liefst elf (!) bijdragen op zijn blog aan  de apotheose van ons Bevriedinge-project, waarvoor dank!

 Een bloemlezing …

‘Woensdag 13 mei 2009 kregen we terug een "staaltje" om U tegen te zeggen.

Meester Philip en juf Mieke van de basisschool GO de Vierboete en de leerlingen van het 5/6 leerjaar, hebben weeral eens voor een stunt gezorgd.

Levende getuigen (acht) werden in 2009 teruggevonden, opgezocht en geïnterviewd.

 

Ik was erbij althans om deze getuigen nog eens op de gevoelige plaat te zetten.

 

Het eerste voertuig dat woensdag op de markt kwam gereden was de Brencarrier.

Dit voertuig werd ingezet voor de bevrijding van Nieuwpoort. Het voordeel van dergelijk lichtgepansterd rupsvoertuig was eigenlijk dat ze gemakkelijk door de versperringingen heen konden rijden. Voor de bezetting ervan zorgde een infanteriepeleton. In Nieuwpoort waren dat de South Saskatchewan Regiment van het Tweede Canadese Infanteriedivisie. De brencarrier is open vanboven en er kunnen 4 personen erin. De chauffeur en zijn kommandant, achteraan de schutter en zijn helper. De bewapening is een  oude watergekoelde Vickers-machine  geweer. Een speciaal voertuig naar mijn mening.

 

 

 

De’ Staghound pantserwagen te Nieuwpoort.

De Staghound was een grote pantserwagen met een 37 mm-kanon en drie machinegeweren waarvan één coaxiale 7,62mm-mitrailleur in de koepel. De wagen is in Amerika ontworpen en gebouwd. Het is echter nooit in het Amerikaanse leger in dienst geweest, wel in het Britse leger en uiteraard bij de bevrijding van Nieuwpoort de Canadezen, in 1942, daar kreeg het de naam Staghound MK I. De Staghound had een lengte van 5,49 meter, een breedte van 2,69 meter en een hoogte van 2,36 meter. De bepantsering was maximaal 22mm. De pantserwagen werd voortbewogen door een tweetal GMC 270 zescilinder 72 kW/97 pk benzinemotor. De motoren staan naast elkaar achterin het voertuig. De Staghound had een geheel automatische hydraulische versnellingsbak. De topsnelheid bedroeg 89 km per uur en de actieradius is 749 kilometer. De Staghound was een tijdlang in gebruik bij de Belgische Rijkswacht.

en de burgemeester van Nieuwpoort zag dat het goed was.

Namens de webblog van Luc de pompier, proficiat aan "meester" Philip Hoogewijs  en ‘juf’ Mieke Siffer en hun leerlingen van de derde graad van de basisschool GO de Vierboete .’ 

http://luc-de-pompier.skynetblogs.be/archive-week/2009-20

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s