De Bevriedinge: Evaluatie

Evaluatie: Project ‘de Bevriedinge’

 

1.Wat vond jij het leukst van de voorstelling op 13 mei 2009?

 

 

Kimberley Volckaert: Het leukste vond ik toen de ‘bellenman’  kwam omdat het wel speciaal was.

Hannes Hardy: Dat Karrewiet van Ketnet me twee keer interviewde!

Jelle Lemaire: Ik vond de groepsfoto het tofste omdat het precies 65 jaar geleden is dat ze ook zo’n  foto genomen hebben.

Lobke Haesevoets: Dat de burgemeester zei: ‘Meester’ Mieke.

Jorne Bendels:. Dat we alles zelf mochten doen.

 

 

2. Het tweede en derde leukst?

 

Hannes Hardy: 2. Dat meester echte tanks had georganiseerd. 3. Dat wij in het midden van de belangstelling stonden.

Tatiana De Hert: Het tweede leukste was dat Karrewiet kwam en het derde leukste was de voorstelling zelf omdat je aan de mensen kon vertellen wat die mensen in de wereldoorlog hadden meegemaakt.

Jelle Lemaire: Het tweede leukste was toen de ‘belleman’ aankwam want dat was super grappig. Het derde leukste was de voorstelling want mijn papa was supertrots op mij!

Bert  Hendrickx : Het derde leukst vond ik het eind van de voorstelling omdat ik nogal zenuwachtig was met al die mensen in de zaal.

 

3. Wat ga je nooit vergeten?

 

 

Laurens Depotter: Dat het kliettebrood in je mond en aan je mes bleef plakken.

Ryan Adam: Ik ga bijna niets vergeten want het was allemaal even leuk.

Bjarne Smagghe: Dat ik bovenop een staghound heb gezeten zal ik nooit meer vergeten.

Matthew Cogge:  De foto zal ik nooit meer vergeten omdat mijn mama, mijn zus en ik er nu op staan.

Jelle Lemaire: Dat de tanks op het marktplein stonden net als op de groepsfoto uit ’44.

Sissi Billiau: De foto op de markt ga ik nooit vergeten omdat ik op een tank mocht zitten. Het was net zoals vroeger.

Glenn Vosté: Het was niet te geloven! Ik had nooit gedacht dat tanks uit de WOII nog konden rijden.

 

4. Heb je ook gevoeld wat de mensen 65 jaar geleden hebben gevoeld toen de tanks de markt opreden?

 

 

Jorne Bendels: Wat een reusachtig ding is die rijdende staghound!

Caro Vantroyen: Het was een leuk en tof gevoel. Ik werd er blij van en ook nieuwsgierig. Je maakt dit maar één keer mee in je leven. Het gevoel van die mensen moet, denk ik, ook zo zijn geweest. Vele kinderen waren ook blij toen ze op de tanks mochten staan. Ik ook!

Hannes Hardy: Neen, want voor hun was dat een verlossing na vier jaar van verdriet, het bang zijn om je familie kwijt te raken, de angst om doodgeschoten te worden,…

Robbe Dheuninck: Ik denk dat zij toen nog veel blijer waren dan ik nu.

Gianni Cifelli: Een beetje wel omdat je door de tanks te zien toch gelukkig wordt.

Matthew Cogge : Neen, want nu is de angst verdreven.

 

5. Toen de foto werd genomen, heb je dan teruggedacht aan de mensen van toen die op dezelfde plaats stonden?

 

 

Annelies Hart: Ik had het gevoel dat voor onze getuigen dit een echt belangrijk en mooi moment in hun leven was. Ik vind het leuk dat ze dit moment nog eens opnieuw konden beleven door ons project.

Hannes Hardy: Ik keek toen naar onze getuigen. Ze waren aan het praten over 65 jaar geleden. Ik wou eigenlijk een soort van Paul Baeteman op de foto zijn, daarom stond ik van voor. Het geluk van de getuigen ging door me heen. Ik dacht aan hoe blij ze zijn geweest bij “De Bevriedinge” (65 jaar geleden). Ik ben zeker dat hun geluk toen gewoon niet te beschrijven viel!  

Bjarne Smagghe: Ik had het gevoel dat Nieuwpoort opnieuw bevrijd werd door de Canadezen net als 65jaar gleden. Nu staan er ook ongeveer even veel mensen op de foto als toen.

Tatiana De Hert: Ik dacht: wie zou hier gestaan hebben?

 

6. Welke reacties heb je gehoord? Van wie?

 

Caro Vantroyen: Mijn mama zei dat ik goed en duidelijk heb gesproken. Ze zal dit nooit meer vergeten. Mijn papa en oma keken naar Karrewiet en ze zeiden dat ze er liever hadden bij geweest. Mijn broer Dylan zei dat ik toch één keer iets heel goeds heb gedaan.

Kimberley Volckaert: Veel mensen die ik niet kende zeiden dat we het goed hadden gedaan.

Sarah Kettels: Dat onze klassen mooi en goed hebben samengewerkt.

Glenn Vosté: Van Carine uit mijn straat. Ze zei dat ik mooi verkleed was als ‘de belleman’. Ik heb ook veel complimenten gehad van mensen die ik niet kende.

 

7. Ik heb Karrewiet/Ketnet gezien. Mijn reactie hierop is…

 

 

Annelies Hart: Ik vond het mooi maar wel spijtig dat het zo kort duurde. Ik vond ook dat ze meer verschillende leerlingen hadden moet interviewen.

Brittny Dupon: Het was kort maar mooi en Annelies sprak goed.

Kyle Hermus: Ik sta op televisie en dat is super tof. Ik heb het opgenomen.

Sarah kettels : Het was te kort!

Gianni Cifelli: Fantastisch dat wij en de stad Nieuwpoort op tv kwamen.

 

8. Wat zei de meester precies om zijn speech af te sluiten?

 

Sarah kettels: Dat het applaus voor dit project naar de kinderen (wij dus!) moest gaan.

 

  

9. Omschrijf dit project in één woord en leg uit.

 

 

Caro Vantroyen: Fantastisch! In het begin interesseerde het me niet zoveel. Maar naar het einde toe begon ik te beseffen dat het project voor die mensen veel betekend heeft.

Hannes Hardy: Spectaculair! Dat meester zoveel dingen voor dit project georganiseerd heeft en dat alles tot een goed einde kwam.

Simon Decock:  Cool! Ik wil graag nog meer over de oorlog weten.

Robbe Dheuninck: Supercool, omdat we hard gewerkt hebben om tot dit prachtig spektakel te komen.

Laurens Depotter: Tof! Zelf horen van mensen die de oorlog overleefden wat ze hebben meegemaakt, was het leukst.

Ryan Adam: Leuk! Ik vond het tof om dit eens te doen en ik hoop dat we dit ooit nog eens zullen doen. Dit project zal ik nooit vergeten.

Sarah Kettels: Geslaagd! Ik vond het een prachtig project. Er was veel volk en de mensen toonden veel interesse.

Gianni Cifelli: Fantastisch! W e hebben super veel  bijgeleerd en het was een eer  om met die getuigen te praten die WOII  en de bevrijding hebben meegemaakt in Nieuwpoort. Ik vond het een echt superproject!

Jelle Lemaire: Geslaagd! Het was zo goed gelukt met de groepsfoto en de voorstelling! Ik had het niet anders willen doen.

Sissi Billiau: Gewoon super tof. Ik vond alles geslaagd! De woorden die meester zei over de foto die hij gevonden heeft, vond ik spannend. 

 

14 mei 2009

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

