de Bevriedinge: interview met Bertha Dehouck (8)

                           Zou jij de Canadezen niet dankbaar zijn?

Vandaag kwam Bertha Dehouck (81jaar) in onze klas op bezoek. Wij stelden vragen en zij vertelde haar verhaal van in de oorlog en van de bevrijding van Nieuwpoort ….

 

Mijn vragen

Ik stelde een vraag over de bevrijding en die ging als volgt:

Ben je de Canadezen dankbaar? Ja, natuurlijk! Zou jij ze niet dankbaar zijn! Ze hebben ons tenslotte bevrijd van vier jaar armoede en schrik.

Hebben de Canadezen meegefeest? Ja, heel veel! Op de koer bij ons thuis hadden we een grote ronde tafel gezet. Hier kwamen ze samen met ons eten en drinken.

Heb je ook met Canadezen gedanst? Ja, natuurlijk! Ik vond het heel leuk om met hen te dansen en samen met hen de overwinning te vieren.

 

Haar verhaal … 

  

Bertha Dehoucke vertelde dat ze aan de kaai woonde. Ze vertelde verder dat ze met bonnetjes (te krijgen op het stadshuis) eten moesten halen. Ze heeft ook de Gestapo aan haar deur gehad. De Britten lieten kleine lichtbommetjes naar beneden vallen. Als haar ruit openstond in haar kamer weerkaatste dat  in de spiegel. De Duitsers dachten dat ze signalen naar de Britten aan het geven was. Ze hebben die spiegel van de Gestapo moeten verplaatsen.

 

Mijn mening 

 

Ik vond haar verhaal heel speciaal en ontroerend. Ik vond het ook super tof dat ik mijn vraag aan haar mocht stellen!

                                                                   Caro Vantroyen              4/12/2008                                                                   

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

