de ‘Bevriedinge’: interview met Bertha Dehouck (3)

“De bevrijding was de mooiste dag van mijn leven!”

                                                                                         Berta Dehouck

“Op 10 mei 1940 werd via de radio uitgezonden dat de Duitsers België overvlogen en bombardeerden. Toen was ik veertien jaar oud. Mijn vader was al voor de oorlog gestorven en ik woonde met mijn moeder en broer aan de kaai van Nieuwpoort.

De hele oorlog lang werd er veel eten gesmokkeld, zoals boter en haring. Dat was nodig zodat ik en andere mensen konden overleven. Je moest ook zorgen dat je genoeg voorraad had om twee dagen door te komen in de kelder.

Er is ook Gestapo geweest in Nieuwpoort. Maar ze hebben nooit iemand doodgeschoten. Ooit heb ik door de Gestapo onder schot gestaan met nog allemaal andere mensen. Er waren lichtjes op de kaai die weerkaatsen in een spiegel van ons huis waar het raam van openstond. Die weerkaatsingen van het licht leken volgens de Duitsers op signalen die wij doorstuurden naar andere vliegtuigen. De Duitsers zijn nooit echt vriendelijk geweest.

Er was natuurlijk ook nog het verzet waar mijn verloofde in zat. Ze pleegden sabotage en smokkelden wapens.

Na vier jaar was er eindelijk een lichtpuntje. Na de landing in 1944 was er eindelijk hoop. We wachtten toen al vier jaar op de Canadezen! Door een geheime radio van het verzet wisten we dat de bevrijding nabij was. Op de dag van de bevrijding was ik achttien jaar. Om de Canadezen te bedanken werd een groot bal gehouden. Op dat bal heb ik zelf ook gedanst met een Canadees.

De foto zelf is getrokken tussen vier en zes uur in de namiddag en het was heel mooi weer! Ik heb zelf nooit gevochten tegen de Duitsers maar ik ben toch altijd heel bang geweest! "

 

                                                                                                     Annelies Hart              4/12/2008

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

