Draaidag 6

Een superdraaidag omdat we Chinese les gekregen hebben en omdat we als laatste op de banken mochten lopen. Normaal mag dat niet! Jelle Lemaire

 

Draaidag 6: 3 oktober 2008

 

Kyle Hermus: Er kwam een Chinese vrouw aangewandeld.  ‘Nî hâo’ zei ze toen ze binnen kwam. Dat betekent: ‘Goeiedag’ in het Chinees, natuurlijk. Meneer Philip had aan deze vrouw gevraagd of ze wou meewerken aan onze film.

Hannes Hardy: De laatste draaidag was de moeilijkste. Het was echter niet zo gemakkelijk want we moesten Engels communiceren met haar (Han Yousong). Han Yousong vertelde ons waar ze is opgegroeid en naar welke universiteit ze geweest is. Er werd ook uitleg gegeven over de karakters van de getallen. De Chinese vlag, was ook een onderwerp van de les. Maar veel heb ik er niet uit geleerd, want ik verstond het niet zo goed.

Sarah Kettels: Op de kaart van China toonde ze waar ons filmpje naartoe gaat.

Laurens Depotter: Haar man was ook mee, die hielp met foto’s maken. Hilary had enkele bladen mee. Daarop stond in het Chinees de getallen van één tot en met dertig.

Bert Hendrickx: Ik weet de eerste tien nog:  yi is 1, er is 2, san is 3, si is 4, wu is 5, liu is 6, qi is 7, ba is 8, jiu is 9 en schi is10.

Jelle Lemaire: Honderd was YI BAI. We leerden ook nog getallen zoals duizend, was YI QIAN, tienduizend was YI  Wan, één miljoen was YI BAI WA en één miljoen was SHI YI ER,. Er zijn natuurlijk wel tekens bij anders is het geen Chinees. Met je vingers tellen ging heel anders dan dat wij tellen.

Kyle Hermus: Het was een hele kunst om te tellen in het Chinees, want het gaat veel simpeler in onze taal.

Hannes Hardy: Dan speelden we een spel. Ze zei een getal en wij moesten dat opschrijven.

 Ik vond het leuk vooral met het spelletje dat je de getallen moest opschrijven die ze zei.

Ryan Adam: Yousong Han sprak twee talen: Engels en Chinees.

Jelle Lemaire: De juf sprak wel Engels dus meester moest het af en toe wel eens vertalen. Niet vergeten dat we een film aan het maken waren maar niemand had het in de gaten dat we gefilmd werden.

Lobke Haesevoets: We hebben ook een zin geleerd: huan ying nimin. Dit betekent: welkom. Mijn geboortejaar is yi jui jui qi (1997) nain (jaar).

Glenn vosté: Ik heb alles opgeschreven in het Chinees. Dat was super tof. Die mevrouw heeft ons leren Chinees praten.

Ryan Adam: Maar ze kwam niet alleen om aan ons Chinees te leren maar ook om mee te spelen in de film. Zij was in de film onze juf. Dit stuk is het vervolg van draaidag 5. Annelies haalde eerst de twee vlaggen uit de doos.

Sarah Kettels: Dan moest ik het heksenkleed en de pruik eruit halen. We zetten de camera uit. Ik deed vlug de kleren aan. We zetten de camera weer aan.

Ryan Adam: Ze veranderde in een heks. Ook de (Chinese) juf moest verbaasd kijken. Dan nam Sarah  de opdracht uit de doos en las het voor. De juf keek heel boos. Annelies veranderde haar in een standbeeld.

Bjarne Smagghe: De mevrouw was les aan het geven en we moesten haar dan negeren. Dat was leuk.

Jelle Lemaire: Dan renden we de klas uit. Dat was supertof omdat we op de banken mochten lopen

Ryan Adam: Dan was het jammer gedaan want het was tijd om naar huis te gaan.

vandaag.

 

Conclusie:

 

Laurens Depotter: Ik vond dat het tellen vlot ging. Ik verstond toch veel dingen. Op het laatste hebben we ook nog enkele foto’s getrokken.

Ik vond de namiddag superleuk, vooral met het tellen.

Jorne Bendels: Ik vond het leuk om Chinese les te krijgen maar het was wel moeilijk.

Sissi Billiau : Het was de eerste keer in mijn leven dat ik Chinees leerde en ik vond het leuk.

Sarah Kettels: Het was een leuke laatste filmdag

Bert Hendrickx: Ik vond het grappig hoe ze Chinees sprak.

Robbe Dheuninck: Ik vond de namiddag leuk omdat ik nog nooit Chinese les had gekregen.

Jelle Lemaire: Een superdraaidag omdat we Chinese les gekregen hebben en omdat we als laatste op de banken mochten lopen. Normaal mag dat niet!

Lobke Haesevoets: Ik vond het heel moeilijk om te leren maar wel tof. Ik vond het raar dat één karakter één woord kan zijn.

Tatiana De Hert: Dit was de laatste keer dat we filmden en dat vind ik spijtig.

Brittny Dupon: We hebben Chinees geleerd en ik kon dat niet. Nu kan ik het al een beetje. Ik vond het leuk om Chinees en Engels te leren. Chinese les zal later misschien wel verplicht worden op school!

Hannes Hardy: Ik vond het leuk vooral met het spelletje dat je de getallen moest opschrijven die ze zei.

Caro Vantroyen: Ik vond het echt een mega fantastische dag. Hilary vond ik echt een aangename juf. Ze vertelde heel veel over haar land, over haar beroep en hoe ze naar België is gekomen. Tijdens de opnames heerste er een leuke sfeer. Zeker toen Sarah de juf betoverde.

Matthew Cogge: Jammer dat het vandaag de laatste draaidag was

Glenn vosté: Ik vond het heel leuk dat Han Yousong de moeite deed om Vlaams te spreken. Ik heb weer veel bijgeleerd.

Annelies Hart: Onder luid applaus voor de “lerares” sloten we de schooldag af. De mevrouw heeft het heel goed uitgelegd. Ik vond de Chinese les heel interessant. Het is minder moeilijk uit te spreken dan ik had gedacht. Daarmee zit onze taak erop. Nu is het aan meneer Philip om alles aan elkaar te plakken en te monteren. De opnames zijn goed verlopen. Het is spijtig dat ze al zo snel afgelopen zijn.

 

 

                                                                            GO de Vierboete 9 oktober 2008

Dit bericht werd geplaatst in Basisschool de Vierboete Nieuwpoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

